Idrott och hälsa är Viktigt!! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Donald & Sebas - WaarBenJij.nu Idrott och hälsa är Viktigt!! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Donald & Sebas - WaarBenJij.nu

Idrott och hälsa är Viktigt!!

Door: Sebas & Doon

Blijf op de hoogte en volg Donald & Sebas

13 November 2009 | Zweden, Kalmar

Deeeeeeeeeeeee Pizza hut, de pizza hut

De Pizza hut, de Pizza hut

McDonald’s, McDonald’s

De pizzahut - Eric Dikeb

Tsjena Grabbar och Bruden!!

Vi är mycket mycket bra! Förra veckan hade vi projectveckan Idrott och Hälsa är Viktigt på östra funkabo skolan, et vär mycket mycket bra!!

Maar net zoals wij onze presentatie voor de studenten in het Engels moesten doen zullen we gezien het taalprobleem ons verslag gewoon in het Nederlands doen( ook al is ons Zweeds is natuurlijk meer dan toerijkend!!)

Sinds Sebas terug is uit het altijd o zo warme Turkije was er geen moment om even rust te pakken en een tussen verslag te schrijven, er moest een projectweek geregeld worden! Donald had gelukkig niet stil gezeten en had twee belangrijke sportclubs gevonden voor onze week. Allereerst big Toni. Een Zweedse Karate sensai, die 10 jaar in Amerika heeft gewoond, ex marinier is en eruitziet als zijn naam al doet vermoeden…. Daarnaast was er Tina (je weet wel van dat meisjes blad van vroeger…) van het Dansinstitutet, een van de beste dansscholen uit de regio. Naast de training van Kalmar FF die we al hadden geregeld was het programma dus compleet!

Gedurende de week hadden we de nodige afspraken met de verschillende partijen om iedereen voldoende te informeren over tijden, doordraai schema’s en al die dingen die er bij het organiseren van zo’n week komt kijken. Tussen de afspraken door was er ook nog tijd om alle enquêtes in te voeren op SPSS, nadat Sebas omgeschoold was tot SPSS nerd is nu zelfs Donald meer dan bekwaam in het invullen van nullen, enen en tweeën!!

Om het hele sprookje nog completer te maken konden we zowaar intrek nemen in ons eigen kantoor! Eindelijk zijn we dan geïntroduceerd in het leven van een gemeenteambtenaar…. Gelukkig zijn wij de beroerdste niet en konden we ons snel aanpassen aan de koffie mentaliteit, na eerst netjes om beurten koffie te halen leek het ons een stuk efficiënter om dit op een eerlijkere manier te verdelen. Na een lange brainstormsessie (met uiteraard nog meer koffie) kwamen we tot de conclusie dat de beste manier was om Rock, Paper, Scissors te spelen, best of three uiteraard! Na het vakkundig aanbrengen van een officiële scorelijst konden de eerste drie rondes gespeeld worden, de tussenstand is te vinden onderaan dit verslag.

Een van de voordelen van het werken op de gemeente is het feit dat we geen afleiding hebben van PES, we kunnen nu minder hard werken aangezien we veel meer effectieve tijd te besteden hebben. Deze extra tijd wordt echter snel omgezet in het zoeken van nuttige informatie omtrent kabouter Wesley, onze nieuwe held!

Op donderdag was het tijd voor onze tussentijdse beoordeling en we hadden niet anders van onze Leif verwacht dan dat hij het erg positief had ingevuld, een 4 uit 5 is gewoon een goed! Dit was dan ook enigszins te verwachten aangezien Leif ons project al geslaagd vond als we dit organiseerde voor slechts 1 klas! Hopelijk wordt deze 4(goed) omgezet naar een dikke 5(prima) aan het einde van de stage!
Het weekend stond in het teken van kracht verzamelen voor de aankomende projectweek. Op zaterdag hebben we (samen met alle broers, neven, achterneven verre familie en zelfs een enkele geit) naar ons voetbalteam Norrliden gekeken, ze speelden een indoortoernooi die ze helaas als verliezend finalist hebben moeten afsluiten. Om het weekend compleet te maken en op veler verzoek van onze trouwe lezers heeft Donald zijn baard afgeschoren……….

Ik hoor iedereen van zijn stoel vallen en inderdaad onze eigen Noorman verkoos een wild en ruig bestaan voor een koud blote billen gezicht! We konden dit uiteraard niet ongeschoren voorbij laten gaan en hebben speciaal voor jullie enkele fase foto’s gemaakt.. vooral Donald’s Miami Vice look is naar de mening van Sebastiaan meer dan geslaagd!

De projectweek ging afgelopen maandag dan eindelijk van start! Maar zoals bij elk project gebeurd er altijd iets onverwachts, op zondagavond om 23.00 kregen we een SMS van Tina de danslerares dat ze ziek was en niet kom komen de volgende ochtend…… PROBLEEM!! Lekker dan met minder dan 12 uur voor de start van het project, vervanging regelen was onmogelijk en dus moest 4 jaar Sporthogeschool ervaring doorgespit worden om tot een geschikte oplossing te komen, gelukkig zijn wij de beroerdste niet en was het tijd om zelf in de ring te stappen. Er werd gekozen voor Ultimate Frisbee, een frisbee vorm die erg lijkt op American Football alleen is er bij ultimate frisbee geen sprake van lichamelijk contact.

Maar voor er daadwerkelijk bewogen werd kregen de studenten een flitsende presentatie voorgeschoteld door het bij jullie welbekende dynamische duo! In een half uurtijd werd doormiddel van film, foto en flauwe grappen over ons zelf het belang van sport en gezonde voeding aan de studenten overgebracht, dat ging er in als een gezonde mueslireep!

De locatie voor onze sportieve activiteiten was sporthal Spelefanten en de naastgelegen brännerhallen(indoor voetbalveld) per dag ontvingen we hier 130 studenten verdeeld over beide hallen. In de brännerhallen vond de voetbalclinic van Kalmar FF plaats en in Spelefanten de karate les van big Toni (die tussen de lessen door maar flauwe grappen bleef vertellen) en de spannende Ultimate frisbee lessen van het dynamische duo! Daar stond Sebas dan in zijn rode Sporthogeschool vest, blauwe trainingsbroek de groep in het Engels te vertellen wat de bedoeling was, gelukkig verliep alles vloeiend en wist Donald de volgende dag ook alles goed te organiseren. Op donderdag waren we er wel klaar mee en besloten om het welbekende unihockey/ Floorball of op z’n Zweeds innebandy te gaan spelen, er moest nu alleen nog om de 7 minuten WISSEL geroepen worden en klaar was kees!

Op donderdag hebben we ook 1 van onze vooraf opgestelde doelstellingen behaald, namelijk het halen van de krant in Zweden. Ons project was interessant genoeg om in de regio krant te komen (vergelijkbaar met De Gelderlander, Eindhovens dagblad) Een razende reporter en zijn iets wat slome fotograaf stelde ons de nodige vragen en namen enkele foto’s van het project. Wat resulteerde in een prachtig stuk (Zweedse) tekst op de achterzijde van de krant, naast het weerbericht dus een vrij goede positie!

Naast het programma overdag hadden we nog wat meer werk op onze hals gehaald door ook een avondprogramma te organiseren op de welbekende fritidsgård van Funkabo.
Op dinsdag hadden we Åke van de Kalmar tafeltennis club, een oude man die al 30 jaar bij de club zit en de aanwezige kinderen de fijne kneepjes van het rond de tafel spel uit kom leggen, de kinderen waren erg enthousiast en er zal binnenkort dan ook een heus Kalmar Fritidgård toernooi gespeeld worden bij de Kalmar tafeltennisclub. Waar er veel kinderen opkwamen dagen op de dinsdag moesten we heb op woensdag en donderdag stellen met slechts 1 geïnteresseerde, het tijdstip (15.00 – 17.00) was niet heel handig gekozen, maar gelukkig hebben we dit opgelost door enkele potjes latje trappen, doelen en zelfs een heuse penalty serie(alles gewonnen door Donald…)

Om de week af te sluiten was er op vrijdag een heuse Quiznight over sport en gezondheid, met als quizmaster een speler van Kalmar FF, samen met onze contactpersoon Ola! Kalmar ff was zo vrijgevig om PES 2010 voor de playstation 2 en PSP beschikbaar te stellen als prijzen en al snel waren er voldoende teams gevormd om een gezonde strijd met elkaar aan te gaan, na een zeer spannende strijd wist een team van playstation 2 bezitters de prijzen in de wacht te slepen!

Om de aanwezige kinderen nog iets van onze Hollandse cultuur mee te geven hadden we een heerlijke gezonde pasta voor ze gemaakt die dan ook gretig aftrek vond onder de Funkabo jeugd. Na nog wat potjes tafelvoetbal gespeeld te hebben was het tijd om de week af te sluiten en de spreekwoordelijke deur dicht te trekken…. The fun part is over…

Snaveltjes slutna ögon och

Doon: 2
Baas: 1

• 13 November 2009 - 23:19

Annemarie:

ik ben trots op jullie:D

• 13 November 2009 - 23:35

Vinnie:

Whahaha! Die fasefoto's, ik kreeg de baard in m'n keel van het lachen :P

• 14 November 2009 - 01:29

Willem:

Geweldig verhaal weer :D

Nog een maandje en ik kom jullie gezelschap houden !

• 14 November 2009 - 17:22

Elle:

hee mannen!
    klinkt goed deze week! ziet er goed uit zonder baard Doon ;)
    hier alles op rolletjes, al mijn tentamens gehaald!!
    (met hockey staan we inmiddels weer laatste)

x

• 15 November 2009 - 20:39

Monique:

Goed joh. Was het in Barometern? Dat heb ik gemist. Heb je het wel uitgeknipt?

Hebben jullie trouwens je sint&Piet pak mee? We denken aan een hollandse 5-decemeberviering.

Vi hörs /M

• 16 November 2009 - 07:44

Lein:

Mannen, wat een activiteiten de afgelopen weken! Puik geregeld hoor!

En dat nu zelfs Donald aan het SPSS'en geslagen is.. Mijn missie is volbracht, *zucht*!

Veel plezier nog daar, en ik ben benieuwd naar de resultaten (als echte SPSS nerd :p)

x Marjolein

• 17 November 2009 - 09:13

Steven:

Boh dus zo kan het ook! Goed bezig!!