Grappige Guy, Jeugdhonk Johan en Lunching Leif. - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Donald & Sebas - WaarBenJij.nu Grappige Guy, Jeugdhonk Johan en Lunching Leif. - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Donald & Sebas - WaarBenJij.nu

Grappige Guy, Jeugdhonk Johan en Lunching Leif.

Door: Donald en Baasie

Blijf op de hoogte en volg Donald & Sebas

13 September 2009 | Zweden, Kalmar

It`s not a habit, it`s cool, I feel alive
If you don`t have it you`re on the other side
I`m not an addict (maybe that`s a lie)
I`m not an addict...

(Not an addict - K's Choice)

Eindelijk was het dan zo ver.. het allereerste potje Pro Evolution Soccer (PES) in Zweden... De Xbox aangesloten, tv aangesloten op de bank genesteld met een Bavaria...

De teams werden naar oud Sittards gebruik random gekozen in de Champions leauge... Doon: Zenith sint petersburg en Sebas: Celtic..
De wedstrijd werd gespeeld in uitverkocht San Siro en voordat alle toeschouwers hun plaats hadden weten te vinden wist Vennegoor al te ontsnappen om zo de 1-0 al in de touwen te leggen... wat een begin, wat een doelpunt!! Niet veel later wist Sebas ook de 2-0 binnen te tikken om vervolgens Arshavin vakkundig de wedstrijd uit te schoppen, maar Donald's Zenith was nog niet verslagen want prompt was daar de aansluitingstreffer! maar wederom wist venegoor de touwen te vinden om zo de eindstand van 3-1 op het score bord te zetten.... het symbolische eerste potje komt opnaam van Sebas!!

PESsen in Zweden kan maar een ding betekenen; we hebben een eigen woonruimte gevonden!Vandaar ook enige vertraging in het schrijven van een nieuw verslag! We zullen daarom beginnen waar we het laatste verslag zijn geeindigd, de start van onze stage.

Maandag 09.00 uur stipt konden we de eerste minuut stage in ons stagelogboek schrijven. Onze stagebegeleider Leif heeft ons direct wegwijs gemaakt in het reilen en zeilen op de gemeente Kalmar. Alle belangrijke zaken (waar staat de koffieautomaat, wanneer is het tijd voor pauze) werden direct op dag 1 besproken. Leif had ook een man uitgenodigd die als coördinator werkt bij een soort jeugdcentrum in de wijk Funkabo, jullie raden het al, die Johan was de Jeugdhonk Johan a.k.a. Johan de tweede uit de titel van dit verslag.

Het 'jeugdhonk' waar Johan werkt heet hier een fritidgard en is een belangrijke plek voor de jeugd. Veel kinderen tussen +/- 12 en 16 jaar kunnen hier elke doordeweekse dag terecht om te 'hangen'. Ze kunnen onder andere poolen, xbox spelletjes spelen etc. etc. De begeleiders zorgen er voor dat alles goed verloopt en de kinderen kunnen bij hen terecht voor advies of om hun verhaal kwijt te kunnen. Deze jeugdhonken vervullen dus een belangrijke functie en we werden meteen uitgenodigd om twee dagen met ze mee te draaien, woensdag en vrijdag. Daarover zometeen meer.

Na deze ontmoeting en nadat we het jeugdhonk bekeken hadden was het tijd om te gaan lunchen. Het is hier heel normaal dat je tussen de middag warm luncht en veel eetzaken hebben dan ook een speciale lunchkaart waar veel Zweden gebruik van maken.
Leif en Johan namen ons mee naar een Thai waar we heerlijk gegeten hebben.

Na deze heerlijke lunch zijn we naar het stadion van Kalmar FF geweest waar onze contactpersoon aldaar, Ola Ragnarsson, ons een korte rondleiding gaf en ons uitnodigde om naar de training te komen kijken.

Dinsdagochtend hadden we om 10.00 uur een afspraak bij de universiteit om te kijken of we ingeschreven konden worden bij de Student Union. Als je niet ingeschreven staat bij deze Student Union kun je geen gebruik maken van primaire faciliteiten als de Student Pub en 'The corehouse' (studenten club), erg belangrijk dus! De vrouw die ons hielp stelde voor dat we een cursus Zweeds en een cursus Business Writing zouden volgen en aangezien studeren in Zweden gratis is en wij echte Nederlanders zijn hebben we hier dankbaar gebruik van gemaakt!

Nadat we ons dus officieel ingeschreven hadden als student aan de universiteit van Kalmar was het tijd voor een tweede afspraak met onze stagebegeleider. Leif had geprobeerd een werkplek voor ons te regelen maar was hier nog niet in geslaagd, wel kon hij ons vertellen dat we vrijdag een afspraak zouden hebben met Johan de derde, hoofd van een sport-testcentrum in Kalmar. Nadat we onze stagecontracten met veel pijn en een beetje moeite hadden ingescand en opgestuurd nam Leif ons mee om te gaan lunchen, oplettende lezers snappen nu ook zijn bijnaam...

's Avonds kregen we goed nieuws! Iemand had gereageerd op onze online advertentie en dacht dat hij een geschikt appartement voor ons had en of we interesse hadden om een keer te komen kijken... Natuurlijk hadden wij daar wel oren naar en we spraken af dat we woensdagavond zouden komen kijken.

Overdag waren we namelijk heel de dag met Johan op pad. Om het kort te houden zijn we de hele dag op een eiland ongeveer 20 km ten noorden van Kalmar geweest met een nieuw gevormde klas die elkaar wat beter leerde kennen door middel van allerlei spelletjes. 's Middag werd de troef van de dag te voorschijn gehaald: iedereen werd per tweetal op een soort tube achter een boot over het water getrokken. En uiteraard konden wij hier niet achter blijven (zie foto's).

Toen we thuis kwamen konden we snel iets eten voor we het appartement gingen bekijken en daarna moesten haasten om op tijd te zijn voor onze eerste Zweedse les! Over het appartement hebben we niet lang na hoeven denken, ideaal! Een z.g.a.n. keuken een schone, mooie badkamer en een balkon! De eigenaar bleek een een Franse Zweed met gevoel voor humor te zijn... Wederom kan de oplettende, intelligente lezer (wij schatten ons publiek hoog in) een naam uit de titel aan een persoon koppelen, inderdaad, onze huisbaas heet Guy!

Over donderdag kan ik kort zijn: 's ochtends hadden we een afspraak op de universiteit en hebben we boodschappen gedaan, 's middags hebben we Guy gebeld, het contract getekend en overgehuisd! We hebben onze eigen plek! Uiteraard moesten we ons nieuwe stulpje inwijden met een potje PES!

's Avonds zijn we gaan trainen bij Norrliden, de voetbalclub in onze wijk. Johan kent de mensen daar goed en heeft ons voorgesteld. We hebben dus ook al een voetbalclub waar we kunnen trainen!

Vrijdag hadden we wederom een afspraak met Leif, helaas konden we nog niet met de fiets gaan aangezien Sebas z'n band plat was... geen rubbertje op het ventiel dus toch met de auto. we hadden een afspraak bij een sport-testcentrum waar we met Johan de derde en zelfs Johan de vierde kennismaakte! Johan de derde is een soort van Frans Bosch (weet veel over spierwerkingen enzo) we spraken over de verschillende testen die er in Zweden bestaan om in de toekomst misschien samen een nieuwe test te ontwikkelen! Johan de vierde werkt als sportconsulent en geeft vooral ondersteuning aan verenigingen, hij kan ons van de nodige data over sport in Zweden voorzien, erg handig dus allemaal!

Na de afspraak zijn we naar ons appartement gegaan om wat op te ruimen enzo om vervolgens de avond door te brengen op de fritidsgarden. Daar hebben we met Zweeds jeugd gepraat, gechilld en een uurtje zaalvoetbal gespeeld! behoorlijk relaxed!

Eindelijk weekend! om de Zweedse voetbal scene maar eens van dichtbij mee te maken hadden we besloten om 4 uur te rijden om een uitwedstrijd van Kalmar FF te zien. 4 uur tomtom tijd betekend eigenlijk een ruime 3 uur, aangezien de tomtom geen snelwegen herkend.. raar maar waar!
Een uur voor de wedstrijd kwamen we aan in Trelleborg en tot onze verbazing waren we de eerste.. er was werkelijk nog nietmand, wij toch naar binnen en vlak voor de wedstrijd was het Kalmar FF vak gevuld met zo'n 60 man (en een niet nader te verklaren persoon... man?vrouw? beide...) Het stadion stelt overigens vrij weinig voor.. 1 klein hek tussen ons en de thuis supporters, 2 politie agenten en zoals misschien al duidelijk is gewoon lekker op eigen vervoer... Love it!!

De wedstrijd zelf was niet heel hoogstaand maar wel behoorlijk spannend, Kalmar moest winnen om nog kans te maken op het kampioenschap! Trelleborg had niets te vertellen maar wist toch gelijk te komen... maar door een prachtige goal van de op de training nog al luie donkere jongen, wist kalmar toch de winst binnen te slepen! dus met een goed gevoel weer 3 uur in de auto zitten!

Thuis gekomen zijn we toch nog even opstap gegaan in de corehouse... erg druk maar bier is hier tenminste te betalen! Zeker gezellig daar maar soms net een kinderdisco hehe... Na wat rare Zweedse gasten te hebben ontmoet (dikke gast in een kamerjas... en klein dik ventje die ome henk zong...)op onze fiets terug naar huis om een welverdiend uiltje te knappen!

om een lang verhaal kort te maken.. We zijn nu echt begonnen!!

Snaveltjes slutna ögon och

Sebästiään & Dönäld

PES tussenstand:

Donald: 8 (32)
Sebas : 6 (23)

• 13 September 2009 - 20:18

Ingrid Vd Wielen:

jeetje, sebastiaan, ik had helemaal niet in de gaten dat jij t was, die me deze mail stuurde. Heb de eerste ongeopend in de prullenbak gedaan. Maar ik hoorde deze week van oma dat je naar Wenen(?) was en van Marjolein dat je dus naar Zweden was. Ik zal oma wel verkeerd verstaan hebben. Nou, heel veel plezier daar gewenst. Groetjes van ingrid

• 13 September 2009 - 20:32

Bram:

Goed te horen dat het jullie daar prima afgaat in het land van de blonde schoonheden..
    Maar jullie onthouden ons de kado's van Bjorn..
    *Was het een tafeltennistafel met een bal* ??

• 13 September 2009 - 21:21

Karlijn:

Jullie moeten schrijvers worden, stop met die sport-studie!!

Fijn dat jullie het al zo leuk hebben!!

Ben nu al benieuwd naar jullie volgende verhaal!!:D
    Xx

• 14 September 2009 - 05:58

Pim:

Gvd wat een lang verhaal.. wel leuk! Wat ook opvalt is de PES stand, doon heb je het licht gezien??

En profcoach zuigt!

• 14 September 2009 - 09:58

Peter:

Heel chill kamertje... maar ik mis toch een paar mooie foto's... komen die nog?? Iets met pluspunten uit zweden ofzo..

• 14 September 2009 - 13:22

Bart:

heey gasten!
    ziet er vet uit! zo te zien nog lkkr weer ook!
    hoe is de stad(ff vraag van toeristennerd bart?
    nec gister heerlijk een punt in t gelresyndroom gepakt in de allerlaatste minuut(2-2).gekke huus in t uitvak hehe :P).
    je cluppie heeft breda trouwens helemaal in rouw gedompeld hehe!
    have fun!!!

• 14 September 2009 - 20:14

Henny.:

Hey jongens, te gek! Zowel jullie belevenissen als het verslag. En zo te zien aan lekker eten geen gebrek, hoeven we de hete kip niet voor jullie te bewaren, laten we die voor Bjorn, die weet er wel raad mee.
    Ik kijk al uit naar jullie volgende belevenissen. Groetjes hè, tante Hen.

• 15 September 2009 - 08:10

Doon:

Sterf.

• 16 September 2009 - 06:49

Marjolein:

Coole casa hoor mannen... Zie ik daar mogelijkheden tot overnachten voor een lieve net afgestudeerde zus met aanhang ?? :D

Verder vermaken jullie je prima volgens mij.. Blijf schrijven, is een leuk ochtendritueel hier op t werk..

(K) Marjolein