"Old skool" fietsen, kamelen en slangen - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Donald & Sebas - WaarBenJij.nu "Old skool" fietsen, kamelen en slangen - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Donald & Sebas - WaarBenJij.nu

"Old skool" fietsen, kamelen en slangen

Door: Donald en Baasie

Blijf op de hoogte en volg Donald & Sebas

20 September 2009 | Zweden, Kalmar

Bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle
I want to ride my bike
I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like

(Bicycle race - Queen)

Alweer een week hard werken verder! na de afgelopen week vooral rond gekeken te hebben bij verschillende instanties, zijn we deze week echt begonnen! we hebben een goed beeld gekregen van de mogelijkheden, 5 belangrijke Johen's ontmoet (populaire naam hier) en gaan vanaf morgen beginnen met het organiseren van een 'Health week' voor kinderen van 12 tot 16 jaar. dus het oude vertrouwde organiseren, bellen, slijmen en stressen kan beginnen!

Het gaat dus goed met ons, de stage draait bijna op volle toeren, ons scriptie voorstel is goedgekeurd en het is hier nog steeds prachtig weer!

Zoals sommigen misschien al wisten hebben wij sinds het betrekken van onze appartement beschikking over twee prachtige fietsen. Deze fietsen zijn (volgens onze Frans/Zweedse huisbaas Grappige Guy) het verbeeld van oud Zweedse degelijkheid, de Noormannen zullen er waarschijnlijk opgefietst hebben en vonden het zelfs toen al een oud barrel! maar ze fietsen, en zorgen gelijk voor de nodige 30 minuten bewegen per dag! Erg handig om overal heen te fietsen, hoe we dit in de winter gaan doen zien we dan wel weer!

Omdat we sinds kort studenten zijn aan de universiteit van Kalmar hebben we als echt studenten dan ook maar Inter - Barcelona in de studentenkroeg gekeken, erg vet daar!goedkoper bier, gezelligheid en alleen maar studenten, aangezien je een pas nodig hebt om binnen te komen(we werken nog aan een manier om jullie ook binnen te krijgen! misschien helpen V-halsjes hier...)

Naast voetbal kijken in de kroeg moet er ook gestudeerd worden, dus Donderdag hebben we doorgebracht op de universiteit, spittend door boeken en scheldend op dat irritante Zweedse toetsenbord... we kwamen zowaar bekenden tegen (dat wil zeggen ome henk en een of ander vaag dronken vrouwmens die, je raad het al, een kater had...)
we hebben helaas nog geen geschikte kantine gevonden.. we moeten dus opzoek naar een ander soort hangplek...

Vrijdag hadden we een afspraak bij voetbalclub Kalmar FF waar we samen met Ola koffie dronken en de wedstrijd tegen trellenborg even vakkundig doornamen, volgens Donald ligt het aan het opbouwend vermogen van nummer 14, dat is te vergelijken met het vlieg vermogen van een olifant...
We ontmoeten bij Kalmar FF meteen nog een paar mannen in pakken en hadden een afspraak met de jeugdcoördinator. Erg leuk gesprek, duuh gaat over voetbal..., waaruit naar voren kwam dat Kalmar FF vertrouwen heeft in ons project en ze het graag willen steunen! erg fijn, helemaal omdat we ook nog kaartjes kregen voor de wedstrijd tegen Örebrö op zondag. Ook de kaartjes voor Götenborg thuis worden gratis geregeld! ideaal!

's middags hebben we onze kampeeruitrusting bij elkaar geraapt, onze meest sexy schoenen aan getrokken en gewapend met 4 zakjes noodles, broodbakmix 8 blikken bier en 4 liter water richting Öland vertrokken.
Öland is een groot eiland van zo'n 120 kilometer lang waar veel te veel ruimte is en vooral kunstenaars wonen, maar erg veel natuur dus ideaal voor onze back to basic ervaring!

op de kaart was een mooi plekje te zien tussen twee meertjes in, leek ons ideaal maar daar aangekomen bleken er geen meertjes te zijn.. dus zijn we maar naar het noordelijkste punt van Öland gereden omdat daar het zogenoemde Trollenbos zou zijn, volgens Ola een mooie plek om te kamperen, hij wist niet dat kamperen en open vuur daar verboden is... dus moesten we ons kamp maar in de buurt opslaan. een mooie plek in het bos, vlakbij de zee was zo gevonden en dankzij de Decathlon hadden we binnen 3 minuten zowaar een slaapplek gecreëerd. Dankzij moedertje natuur konden we zelfs een veilig kampvuur bouwen wat we na veel zwoegen (het draaien van een takje, om middels de wrijving het vuur aan te wakkeren) aan gemaakt hadden. Tijd om noodles te maken en een biertje te drinken!

's avond rustig aan gedaan, lekker bij het vuur gezeten, een biertje gedronken nog een biertje gedronken en na het vuur professioneel uitgepist te hebben lekker in onze slaap zakken gekropen!

’s Nachts werden we nog wreed wakker geschud door de angstaanjagende brul van een eland!

De volgende morgen was het moment van de waarheid: het bakken van brood op een openvuur met een Zweedse beschrijving. Sebas was erg pessimistisch en beweerde dat het Donald nooit zou lukken om brood te bakken, mocht dit wel lukken dan zou sebas het verslag van deze week schrijven (voila). Na veel zwoegen, water bijvoegen, kneden en het laten reizen van het deeg (zeker 1 mm gegroeid) begon het daadwerkelijke bakken. Poging 1 mislukte vrijwel meteen, aangezien Donald het nodig vond om een steen(maatje Xbox) op de pan te gooien, weg deeg!
Poging twee leek zowaar iets te worden en na 15 minuten zaten we zowaar iets te eten wat op brood leek, Chapeau Donald!

Om toch iets van het trollenbos gezien te hebben, hebben we de lange wandeling gemaakt door het Bos, volgens de bordjes zouden er trollen in de buurt zijn als het heel erg stonk..........
Na een uurtje wandelen werden de verhalen slapper en de Hans Teeuwen imitaties nog slechter tot er plots iets bewoog.. Onze adem stokte en het hart bonsde in onze keel.. wat kon dit voor wezen zijn.. na kort onderzoek van onze huis Akela (Donald) bleek het om een echte slang te gaan... EEN SLANG IN HET TROLLEN BOS! voor je het weet zien we nog een echte Trol, gezien de stank zou het best kunnen.
Na een korte worsteling met de slang hield deze het voor gezien en koos het hazenpad, 1-0 voor de grote mensen!

Na nog wat verder gewandeld te hebben kwamen we een rare Zweedse man tegen, deze man was duidelijk opzoek naar de rode paaltjes, maar had blijkbaar niet door dat hij tot z'n middel in de zee stond, rare jongens die Zweden.
Om de trip op Öland nog wat gekker te maken kwamen we onderweg ook nog wat kamelen tegen, met de mooie zon waande we ons even in Egypte.

Zaterdagavond zijn we op veler verzoek het Zweedse nachtleven nog maar even gaan ontdekken. Na opstap geweest te zijn in corehouse/kinderdisco, was het feest in club: Palace! vrij vette club, 100 kroon entree, 2,5 voor je jas maar dan heb je ook wat! een flesje Heineken kost 28 kronen dus dat valt dan ook wel weer mee! we hebben ons goed vermaakt daar, en als zoals we gewend zijn van Donald had hij na een tijdje contact met een blonde vrouw, ze bleek echter gewoon Nederlands was en voor we het wisten zaten we op een Zweedse afterparty in een appartement. Lekker DJ spelen en de Jeugd van tegenwoordig introduceren in Zweden! opzeker de vetste gast ooit ontmoet een rocker met een baard en een Steven bril op. Janneke zo ziet Donald er uit over 4 maanden ;)!! na te veel bier was het tijd om onze stalen ros van stal te halen en naar huis te fietsen, wat voor een bebaard persoon nog een hele toer was.

Zoals een echte zondag hoort te zijn hebben we uitgeslapen, noodles gegeten en zijn we naar het voetbal geweest. Kalmar was belabberd slecht en het advies van Donald om iets te doen aan het opbouwend vermogen was duidelijk nog niet geïmplementeerd in het trainingsprogramma! Volgende week de belangrijke wedstrijd tegen Götenborg!

Het gaat ons dus goed en als mensen langs willen komen: er zijn nog weekenden beschikbaar!

Ons Adres gedurende onze geweldige stage is:

Sebastiaan Mens/Donald Meulensteen

Donald: 18 (85)
Sebas : 30 (107)

• 20 September 2009 - 21:32

Annemarie:

jeetje, jullie komen wel veel beesten tegen! Ben ik wel jaloers op:P in het Wageningse land zijn er voornamelijk koeien, paarden en nog wat kakkers:P
    Broeder, gefeliciteerd met Ajax! 4x Suarez, toch mooi;)
    kus zusje

• 20 September 2009 - 22:12

Bramsk:

Hee dikkerts!
    wat een koekenbakkers he..en dat in the middle of nowhere..! Respect hoor..back 2 basic!
    Volgende stap: eigen bier brouwen?!
    Veel plezier en succes nog!

Ps: Ik wil nog steeds weten of het kado van Bjorn bestond uit een tafeltennistafel en een voetbal!!

• 21 September 2009 - 09:06

Vinnie:

Nice jongs! Leuk om te lezen allemaal!

En Donald, je heb nog voldoende tijd om Baas in te halen met pes.
    En zo niet, dan ben je altijd nog beter in broodbakken ;)

Groetjes!!

• 21 September 2009 - 09:10

Peter:

Zeker chill!!!

Mis nog steeds wat inhoudelijke toevoeging maar goed.. Wanneer kunnen wij een keer langskomen??

• 21 September 2009 - 17:22

Rien:

Heey mannen!

Vermaken jullie je nog een beetje in Zweden? Leuk dat jullie onze verhaaltjes in engeland ook een beetje lezen! Jullie hebben toch wel genoeg te doen daar op stage ofniet?:P Heb nog niet de kans gehad om jullie avonturen allemaal te lezen, maar daar kom ik nog wel aan toe. Beetje inspiratie opdoen;)

a je to!

• 24 September 2009 - 08:52

Steve-O:

Mannen!

Mooie foto's! Wat een prachtige natuur zeg! En dan bedoel ik niet die zonsondergang, kamelen en struiken! Good busy ;) En complimenten voor de bril.

Have Fun!

• 24 September 2009 - 19:51

Henny:

Hé jongens, in één woord: GEWELDIG!!! Alles, jullie belevenissen, reisverslag, foto's, ik geniet er iedere keer weer van als ik jullie boek opensla.
    Ik kijk al uit naar het volgende hoofdstuk. Dus ga nog maar eens de wildernis in want daar doen jullie voldoende inspiratie op.
    Tot de volgende keer.
    Groetjes hè!

• 25 September 2009 - 08:29

Willem:

Hee jongens wat een geweldig verhaal wederom :D

Vanmiddag tripje naar Kalmar boeken ;)

groeten!