Over Zweden en Nederland - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Donald & Sebas - WaarBenJij.nu Over Zweden en Nederland - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Donald & Sebas - WaarBenJij.nu

Over Zweden en Nederland

Door: Donald en Baasie

Blijf op de hoogte en volg Donald & Sebas

27 September 2009 | Zweden, Kalmar

Sometimes the same is different,
but mostly it's the same.

Make it wit chu - Queens Of The Stone Age

Op verzoek van bepaalde personen uit ons miljoenenpubliek ('Jullie verslagen zijn te lang!' ) Hebben we deze week niets beleefd. Punt.

Maar omdat we het zelf wél leuk vinden om verslagen te schrijven gaan we hier een korte uiteenzetting doen van de ons tot nu toe opgevallen gelijkenissen en verschillen.

Net als in Nederland controleert de sterke arm der wet hier met enige regelmaat het alcoholpromillage in het bloed van de autorijdende medemens. In Zweden doen ze dat echter op donderdagochtend om 11.30 uur.

Net als in Nederland zijn er hier (zoals sommigen van jullie wel bekend) vrouwen. Wat de meeste van jullie ook weten, is dat deze vrouwen allemaal(!!) blond, vrijgezel, en gewillig zijn. En o ja, ze hebben ook nog eens een goed karakter! Is gewoon net ietsje anders dan in Nederland.

Net als in Nederland gaan (jongere) mensen hier op stap, je weet wel, lekker naar de kroeg, biertjes zoipen. In tegenstelling tot Nederland betaal je je hier (en ook dat weten de meesten van jullie wel) écht blauw aan een pilsje.

Net als in Nederland (leve de emancipatie!) versieren ook hier vrouwen wel eens een man. In tegenstelling tot Nederland is een voorzichtige hint (niet aankijken, omdraaien) echter niet genoeg om het vrouwelijk schoon (NOT) op andere gedachten te brengen. Ook iets doortastender maatregelen (ergens anders gaan staan, wegwerpgebaren, boe roepen) mogen hier niet baten. Dit gebrek aan inzichtelijk vermogen bij de Zweedse vrouwen heeft kolderieke kroeg achtervolgingen tot gevolg! (Wel leuk om naar te kijken)

Net als in Nederland spelen ze hier voetbal. Van goed opbouwen van achteruit hebben ze in tegenstelling tot Nederlandse teams (Los Amigos Animados) echter weinig kaas gegeten.

In Nederland zijn er hippe mensen. In Zweden zijn ook hippe mensen. Maar die hebben allemaal een snor.

In Nederland noemen ze bier gewoon bier. Hier noemen ze het öl. Waarom weet geen mens.

Zo. Voor meer verhandelingen over de Zweeds-Nederlandse verhoudingen kijk op www.verhandelingenoverzweeds-nederlandseverhoudingen.be

Deze week ging bijna alles goed. Er is alleen iets mis met de Xbox, maar daarover later meer.

We hebben een projectplan geschreven, zowel in het Nederlands als in het Engels, we hebben lekker getraind en we hebben weer wat Zweedse woordjes geleerd.
Donderdag zijn we gaan zwemmen en vrijdag hebben we pannenkoeken gemaakt voor Monique, Willem, Hedda en Sigge.

Dit om hen nogmaals te bedanken voor het beschikbaar stellen van woonruimte toen we nog geen appartement hadden. En om er voor te zorgen dat we binnen niet afzienbare tijd nog eens uitgenodigd zouden worden om te genieten van hun kookkunsten, maar dat zeiden we natuurlijk niet. Van Monique en co kregen we een heus Zweeds start-pakket! In het start-pakket zat onder andere spuitkaviaar, perencider en een doosje met koelkastmagneetjes met allerhande Zweedse woordjes. Super handig!

Zaterdag zagen we Kalmar FF drie punten binnenslepen tegen koploper IFK Göteborg waarna we, geheel toevallig, rond etenstijd bij Monique aanklopten 'om een vergeten scheermesje op te halen'.
Uiteraard waren wij bereid om na lang aandringen aan te schuiven! 'Mee eten? Lekker!'

's Avonds konden we het toch niet laten om een bezoek te brengen aan de lokale bierverstrekker maar na een uitputtende ontsnappingspoging (vijf meter naar rechts, zeven meter naar voren, omdraaien, andere kant van de zaal) zonder resultaat besloten we om toch maar naar huis te gaan.

Omdat Bjorn bang was dat we ons zouden gaan vervelen heeft hij ons een cadeau gegeven waar we voorlopig nog wel even zoet mee zijn. En nee Bram, het is geen pingpong tafel. Het is een fietsgids van Zweden! Bedankt! Ik denk dat we hier de komende weken gretig gebruik van zullen maken!
Bjorn heeft btw veel geld en wil dat graag zo houden. Daarom zit er, in tegenstelling tot eerder berichtgeving, niet elke week een cadeautje bij de kaart. Inzetten op het volgende kadootje kan echter nog steeds bij de betere online gok kantoren.

Snaveltjes slutna ögon och

Sebästiään & Dönäld

PES tussenstand:

Donald: 30 (142 )
Sebas : 64 (218 )

• 27 September 2009 - 22:48

Bramsk:

Boink Boink Boink doet m'n hartje...hij klopt vol verwaching..
    Zeg 't me..Ik wacht in spanning af...Wat is er mis met die Xbox van je?!..

Trouwens, aanstaande woensdag om 22.00 uur lokale tijd, speelt LAA tegen 'de Buren'.
    De rakkertjes zijn zeker gebrand op eerherstel!

Veel succes nog! xx

Ps: Jammer dat het geen pingpongtafel is..kun je veel leuke dingen mee/op doen..
    Nee Nee..ik doel nu op 'tafelkopvoetbal' en bijvoorbeeld iets als een 'dansportfolio [breakdance]' ontwikkelen

• 28 September 2009 - 00:13

Elle:

Heeee mannen!
    Jullie verhalen zijn helemaal niet te lang joh, precies goed! Fijn dat jullie het leuk hebben daar!

Ik ben hier ook gewoon lekker aan het studeren en alle bijbehorende activiteiten....

xxx

• 28 September 2009 - 07:51

PimmoS:

Ja mooi verhaal leuke tegenstellingen en overeenkomsten.. maar ik kijk (hoe zou het toch komen) vooral naar die pes score KOMAAAAAN DOON!

• 29 September 2009 - 23:53

Rien:

Wat heerlijk om te horen dat er ook in zweden nog genoeg hippe mensen met veel gezichtshaar rondlopen. Blenden jullie al een beetje in? Foto's zien er trouwens ook echt bruut uit! Ik kijk zelfs een beetje jaloers naar de foto's van jullie als zweedse outback Jack! Ik kan het niet laten toch even te verkondigen dat wij in Engeland, in tegenstelling tot bij jullie, helemaal niks voor ons bier(tje) betalen. De pints vliegen ons om de oren! Owja en Liverpool is idd veel Beatles en zelf een beetje karaoke;)
    Ik kijk uit naar de volgende episode!

Cheers, het Materiaalmannetje