Stockholm, capital of Scandinavia - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Donald & Sebas - WaarBenJij.nu Stockholm, capital of Scandinavia - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Donald & Sebas - WaarBenJij.nu

Stockholm, capital of Scandinavia

Door: Donald en Baasie

Blijf op de hoogte en volg Donald & Sebas

12 Oktober 2009 | Zweden, Kalmar

psst, psst, blauwe broek waar ga je?
Gast je kent me

(Centje Centje – De jeugd van tegenwoordig)

Du betalar, njuter, skriker
men jag skiter i dig
Vet att du vill de, gör de
jag ba' spy på ditt beat
du vill ha mig men jag skiter
skiter i dig

Inte bry mig ett skit, jag bara spyr i ditt face

Ta på mig nu, ta på mig nu, vet att du vill de, gör de!

så ta på mig nu, ta på mig nu, vet att du vill de, gör de!

så ta på mig nu, ta på mig nu, vet att du vill de, gör de!

så ta på mig nu, ta på mig nu, vet att du vet att du...

(Pengar – Maskinen)

Na een verdomd saaie week waarin we zowaar veel stage hebben kunnen doen was het tijd om even wat stoom af te blazen van dit harde werk en waar in Zweden kun je dit beter doen dan in de prachtige hoofdstad Stockholm!

Zo gezegd zo gedaan, als echte Hollanders natuurlijk eerst opzoek naar de goedkoopste mogelijkheden betreft vervoer en slaapplaats. Zoals sommigen van jullie misschien al weten zijn Zweden erg raar… zo hebben ze een maximum snelheid van 130 kilometer per uur op de snelwegen, wat in principe beter is dan in Nederland, maar vinden onze blonde vrienden het beter om aan het begin van elke snelweg een bord met 110 te plaatsen.. erg handig dus.

Gezien de lage snelheid die onze auto kon bereiken op deze roadtrip (verkeersboetes zijn belachelijk duur hier(ongeveer 6 biertjes in het hard rock café, maar hier later meer over) dus hard rijden zit er niet in. Er werd gekozen om de tocht te maken in de silverlinjen, een busbedrijf dat dagelijks van Öland (dat kamelen en slangen eiland) naar Stockholm rijd. Voor 600 kronen per persoon op en neer was dit geen slechte deal, hier kregen we namelijk 6 uur lang een prachtige plek in een bus voor terug!

Het vinden van een geschikte slaap plek was niet eens zo gemakkelijk, de nacht van vrijdag op zaterdag was geen probleem, maar werkelijk alle goedkope opties zaten vol voor de nacht van zaterdag op zondag. Wat bleek, de gehele punker scene uit Zweden vond het nodig om naar een concert van Greenday te gaan. En niet dat ze, zoals echte punkers betaamt, een huis kraken, nee, het gros koos er voor om een goed verzorgd hostel te slapen dat eigenlijk bedoeld is voor zuinige Hollanders. Gelukkig vonden we toch nog een goede oplossing en hadden we zowaar een eigen kamer in een hotel in Stockholm, de reis kon beginnen!

In de vroege ochtend van vrijdag 9 oktober stonden de Zweeds/Nederlandse grabbar klaar voor een weekendje Stockholm. De stiptheid van de Zweden werd maar weer eens bewezen wanneer we ook daadwerkelijk om 09.05 de reis begonnen, de NS kan hier nog wat van leren!
De busreis was de ideale gelegenheid om eens een boek te lezen, muziek te luisteren of heel charmant met je mond open even wat blij slapen. 6 uur is toch erg lang en waren dan ook blij dat we om precies 14.45 aankwamen in het centrum van Stockholm!

Donald, als ervaren reiziger en oud leerling van SNS wist al snel dat ons hotel in noord westelijke richting te vinden was en met ferme pas werd koers gezet richting een voor Sebas onbekende richting. We hadden geluk met het weer want ondanks de voorspellingen scheen het zonnetje lekker en was het lopen door een herfstachtig Stockholm bepaald geen straf!

Aangekomen bij het hotel zag het er allemaal mooi uit, een hotel op een berg in een park midden in Stockholm, het kan niet beter! helaas leek het hotel van binnen meer op een overvolle jeugdinrichting, met meer deuren in de gang dan er haren op Donalds hoofd zitten. maar we hadden geluk we hadden een van de grootste kamers met een raam!

Er werd razendsnel omgekleed, een Monstertje gedronken en koers gezet richting het centrum. Al snel werden wat typische Zweedse winkels aangedaan en voor we het wisten stonden we op onze sokken in en pashokje een verschrikkelijk vette Zweedse outfit te passen. Na wat gepraat te hebben met het personeel (zoals bijna alle Zweden erg blij met het zien van Nederlanders... om de almachtige te quoten; As Finishing touch DARWIN created the Dutch!) gingen we opzoek naar de club waar we later die avond op stap wilden gaan, hier zou 's avonds een optreden zijn van het Zweedse Maskinen samen met de super viral brothers en dada Life, een mooie garantie voor een avondje housen. de club werd gevonden en we zouden rond 23.00 hier terug komen om te zien of we überhaupt binnen kwamen.

Na een uitgebalanceerde maaltijd bij de schotse achteroom van Donald's vader ;), (waar we een bekende onbekende zweed tegenkwamen, dat wil zeggen de hele zaak wilde met hem op de foto en z'n handtekening en wij zaten hem uit te lachen om z'n eyeliner en hoedje, botte Hollanders als we zijn) zijn we met een korte stop in het hard rock café (twee biertjes 150 kronen!!!) en het hotel naar de Berns gegaan op daar eens flink te housen!

Zoals te verwachten kwam Sebas niet binnen, aangezien hij nog steeds te jong is om overal ter wereld op stap te kunnen. Maar nog veel stommer je moest op een gastenlijst staan om naar Maskinen & dada life te kunnen, een besloten feest dus.... gelukkig wisten we de uitsmijter zo te bespelen dat de manager even later naar binnen kwam en ons een exclusief stempeltje gaf waardoor we toch konden housen!

we waren natuurlijk veel te vroeg en na het eerste biertje (49 kronen) was het duidelijk dat we eerst ff moesten nippen. We zijn toen maar even flink gaan swingen op lekkere oude swingnummers uit de jaren 40 in een andere zaal die erg leek op paradiso. Rond een uurtje of 01.00 begon het echte housen en kunnen we onze lieve vriendjes en vriendinnetjes adviseren om eens wat muziek van the super viral brothers en dada life te beluisteren, erg vet! We hadden ons erg verheugd op Maskinen maar helaas vielen ze erg tegen en waren na 4 nummers al weer weg... apart als je in een lied zingt dat geld niet alles is, maar ja de avond was geslaagd!

De volgende ochtend hebben we geheel onverwacht heerlijk ontbeten in het hotel. het was tijd om nog wat meer pengar (geld) uit te geven. dus werden de zonnebrillen opgezet en wederom koers gezet richting de stad.

Onze eerste intentie was om de wisseling van de wacht te bekijken bij het koninklijk paleis, maar onderweg zagen we wel belangrijkere dingen dus hebben we dat maar even laten schieten (achteraf erg slim aangezien Donald pas later vertelde dat er een complete ABBA medley gespeeld werd, dat ging Sebas toch iets te ver!). we hebben in een oude platen zaak een paar echte LP's gekocht en zijn toen de stad in gelopen. de nodige vage en hippe winkels werden aangedaan om er vervolgens achter te komen dat op het plein bij de Sergels Torg sneeuw werd gestort, er stonden enkele snowboarders deze sneeuw op de goede plek te scheppen en het zag er naar uit dat we hier later op de dag maar eens terug moesten komen.

Stockholm is een paradijs voor elke vrouw want er zijn echt belachelijk veel winkels, zelfs onder het drukke verkeersplein hebben ze winkels! Maar de zoektocht naar een Zweedse outfit ging door en dus werd ook dit winkel centrum aangedaan! Sebas wist een paar exclusieve T-shirts te scoren dus ook Sebas had bijna z'n outfit bij elkaar. Geheel onverwacht werden we uitgenodigd door een jonge dame om het nieuwe spel DJ Hero uit te proberen, game nerds als we zijn sloegen wij dit natuurlijk niet af en voor we het wisten waanden we ons even een geweldig DJ Duo, die gezien de foto's gemakkelijk op sensation white zouden kunnen staan!

Het was echter zonde om zolang binnen te zijn terwijl het een mooie dag was, dus werd er koers gezet naar de Gamla Stan om toch het koninklijk paleis en de rest van de oude stad te bekijken. Onderweg kwam er een gruwelijk vette Monster Energy drink Dodge langs die de oude straten van Stockholm liet schudden op de raggende gitaren van Disturbed, dit beviel ons wel dus mee rockend liepen we langs de auto, de monster dude beviel dit wel gooide de auto dwars over de weg om ons twee blikken Monster te geven, erg aardig en net als bier is een blik Monster Energy drink een kostbaar bezit! het plan om een kop koffie op een terras te drinken werd van de baan geveegd en we hebben met de benen over de reling lekker aan de riddarfjärden gezeten.

De oude stad was erg mooi en gezellig, we hebben toch nog lekker een kop koffie gedronken en koers gezet naar het mysterieuze plein met de snowboarders. Daar aangekomen was er nog meer sneeuw bijgekomen en was de hele snowboard scene van Stockholm aanwezig. we hadden geluk want een keer per jaar wordt in Stockholm de frontline railjam georganiseerd, dit is een snowboard event waarin 20 riders de vetste tricks laten zien op twee handrails (trap railing). Binnen afzienbare tijd werd duidelijk dat er, om good old Henny te quoten, maar één de winnaar kan zijn. Onze sympathie werd namelijk direct gewekt door een belachelijk vette SJNOOOOR! Ons Zweedse idool leek de lijfspreuk van ons Nederlandse idool Bassie ter harte te hebben genomen, ‘Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen!’. Ondanks de kou hebben genoten van de tricks en werden alvast warm gemaakt voor een volgende wintersport vakantie!

's avonds was het D-day voor de Zweden, er moest namelijk gewonnen worden van aartsrivalen Denemarken, om een stap dichterbij plaatsing voor het WK te komen, er was een leuke bar vlakbij ons hotel en daar hebben we gekeken hoe een sterker Zweden onterecht verloor van Denemarken, 1-0. Gelukkig voor ons is het bier in Zweden te duur om mee te gooien want we hadden het geluk om naast de enigste Deense supporter te staan die zonder enige gêne enorm begon te juichen bij het Deense doelpunt, we hebben de Zweden om ons heen verzekerd dat wij Hollanders de Denen zullen pakken in Zuid-Afrika!

Om te bewijzen dat Zweden eigenlijk ook maar een klein land is kwamen we in de kroeg mensen uit Kalmar tegen, ze woonden al jaren in Stockholm maar zijn nog steeds fan van Kalmar FF. We hebben zelfs 1 van de 10 Kalmar FF hooligans ontmoet, die niet geheel ongebruikelijk 5 minuten later de kroeg uit werd gegooid. na wat gepraat te hebben en gezien te hebben dat Portugal wel gewonnen had was het tijd om via Donald's Schotse achteroom ;) terug te gaan naar het hotel, onder weg werd de welbekende discussie aangeslingerd over hoeveel cheeseburgers je zou kunnen eten, het antwoord blijft een raadsel.

De zondag stond in het teken van vertrek, er werd uitgeslapen, lekker ontbeten, tv gekeken om rond 12.00 het hotel achter ons te laten en richting de bus te lopen. Om de overige 3 uur te doden werden op het terras enkele nieuwe spellen geïntroduceerd: Wie ziet als eerste 10 mensen met rode schoenen (speeltijd: 13 minuten, score Sebas 10, Donald 5) en wie ziet als eerste 10 personen met een snor, punten worden alleen toegekend wanneer er eerst SJNOOOOOOR geroepen word.( speeltijd: 29 minuten, score Sebas 10, Donald 11 (sudden death aangezien de laatste SJNOOOOOOOR door beide heren gelijk benoemd werd)

Dit tijd verdrijf was hilarisch en voor we het wisten zaten we dan ook weer in de bus terug naar Kalmar waar we 6 uur later eindelijk weer thuis waren.. klaar voor een nieuwe stage week die vast begonnen word met een potje PES en het schrijven van dit verslag!

Tot dan!

Sebas : 100 (353 )

• 12 Oktober 2009 - 09:57

Elle:

Hallooo mannen!
    Wat een leuk verhaal weer! Leuk dat jullie naar Stockholm zijn geweest en ook leuk dat jullie beloofd hebben dat NL Denmarken gaat verslaan in Z-A! Hier gaan alles goed ! We hebben al 5 keer verloren met hockey(5-3, 6-3, 3-1, 8-1, 5-0)

doeiii xxx

• 12 Oktober 2009 - 09:59

Zusje:

jezus wat een enorm verhaal..en ik was al zo moe!
    Maar het klinkt weer prachtig heren!

• 12 Oktober 2009 - 10:55

Marjolein:

Heren, wat een fantastisch verhaal weer! Ik heb echt heel hard gelachen :) Fijn dat jullie mijn leven als loonslaaf weer een stukje dragelijker hebben gemaakt! En: een weekendje Stockholm staat dankzij jullie verhaal hoog op mijn to-do lijstje!!

Ciao xxx
    Marjolein

• 12 Oktober 2009 - 11:19

Bramsk:

Hee heren!

jullie vervelen je dus nog steeds niet..Goed hoor, houden zo! Leuke verhalen om te lezen :)

Btw, we hebben 'de Buren' vieshard ingemaakt! Jelle, Gino en Jules durven niet meer over straat..
    Een dikke 3-2 voor de rakkertjes ;)

Tot gauw, xx

• 14 Oktober 2009 - 20:18

Francien+tante Henn.:

Ha makkers! Wat een pracht verhaal weer. Maar eh..die monster energy verkopen ze in de kantine van Fontys ook hoor, niks nieuws dus ;-)
    Jullie benutten de tijd wel optimaal waaruit blijkt dat jullie nog steeds verstandige jongens zijn.
    Bedankt trouwens voor het leuke kaartje. Gelukkig staat daarop niet het hele reisveslag want dan hadden we de tent wel een week kunnen sluiten. Niet dat wij zo langzaam lezen.....
    In ieder geval, veel plezier verder en groeten vanuit de kantine in Sittard.

• 17 Oktober 2009 - 07:10

Els:

Hey Donald, wat een fantastisch verhaal weer...maar, ik heb mijn hersens laten kraken hoor....maar what the hell is PES?? Misschien ben ik te oud... :-) of gewoon een leek, maar het maakt me wel nieuwsgierig waar jij zo slecht in bent ;-) Gezien ik natuurlijk als geen ander weet hoe goed jij tegen je verlies kan.. :-D
    Liefs uit Amsterdam