Remi - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Donald & Sebas - WaarBenJij.nu Remi - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Donald & Sebas - WaarBenJij.nu

Remi

Door: Donald

Blijf op de hoogte en volg Donald & Sebas

02 November 2009 | Zweden, Kalmar

1 nacht alleen
1 nacht alleen
Kom niet bij me kloppen mun deur is op slot
Laat me 1 keer slapen of ik ga kapot
1 nacht alleen
1 nacht alleen
Met de stilte om me heen
1 nacht alleen

(Doe Maar - Een nacht alleen)

Nou ja, een nacht... In totaal ben ik wel zeven nachtjes alleen geweest! Ik heb dus behoorlijk kunnen slapen de afgelopen week. Maar begrijp me niet verkeerd, ondanks dat ik me prima gered heb afgelopen week vind ik het stiekem toch wel een beetje fijn dat mijn homie vanavond terug is gekomen naar Zweden.

Je gaat op een gegeven moment toch bepaalde dingen missen... Als je bijvoorbeeld jeuk hebt op dat ene plekje op je rug waar je nét niet bij kunt. Of als je niest, dat je dan niemand hebt om heel ironisch 'bedankt!' tegen te zeggen als hij net niet snel genoeg gezondheid heeft gezegd. Of erger nog als je de perfecte woordgrap kunt maken, je weet wel zo'n kans die maar eens per jaar voorkomt, en er zijn alleen maar Zweden in de buurt. Op die momenten mis je gewoon iets...

Maar mam, voordat je jezelf zorgen begint te maken, alles gaat prima hoor! Ik heb net als Sebas in Turkije lekker een weekje rustig aan gedaan. Ik heb ook ongeveer het zelfde weer als Sebas gehad (moehaha) maar dat is een ander verhaal.

Afgelopen week begon de cursus Zweeds 2 en dus had ik al twee avonden gevuld. Op dinsdag speelde Kalmar FF bovendien de (extreem belangrijke) laatste thuiswedstrijd.

Omdat Sebas er niet was ben ik samen met Hilmi, onze Turkse vriend uit de eerdere verhalen, naar de wedstrijd gegaan. Om Sebas nog maar eens extra te laten merken dat hij er niet was staken zowel de Malmö FF als de Kalmar FF (waarschijnlijk voor het eerst sinds de oprichting van de Allsvenskan) tijdens de wedstrijd fakkels af. Maar het echte vuurwerk (haha! woordgrap! o nee, alleen maar Zweden in de buurt) speelde zich af op het veld. Binnen 5 minuten was het 1-0 voor Kalmar FF. De doelpuntenmaker moest zich helaas meteen laten vervangen met een blessure die hij opliep tijdens het maken van... Een goed begin! na een half uur spelen zag de score er echter al iets anders uit... 1-3! Ongelooflijk hoe Kalmar de doelpunten weggaf. Even ongelooflijk was het feit dat een kwartier later de ruststand 3-3 op het scorebord stond. Ondanks het slechte veldspel was Kalmar FF er in geslaagd om twee keer te scoren, het was genieten geblazen in de Fredriksskans !

Na rust werd het eerst 3-4 en niet veel later weer 4-4 maar de echte knaller (haha! woordgrap! o nee, nog steeds alleen maar Zweden in de buurt) kwam in de 92e minuut. Op het randje van buitenspel ontsnapte de vlugge spits van Kalmar FF aan de aandacht van zijn tegenstander en kon alleen op de doelman af. Toen hij de bal tegen de touwen joeg barstte Fredriksskans bijna uit zijn voegen (wat overigens niet heel moeilijk is), 5-4!

De rest van de week was vergeleken bij dinsdagavond verre van spectaculair maar wel lekker. Ik heb voor het eerst (jaja) gebruik mogen maken van een kantoor op de gemeente, heb nog wat afspraken gehad in verband met de project week die we organiseren maar al vrij snel was het weekend en gunde ik mezelf absolute rust. Alhoewel... Zaterdag kreeg ik een telefoontje van Monique of ik de volgende dag zin had om mee te gaan oriënteren.

Oriënteren is een sport die in Nederland nog ontzettend klein maar hier in Zweden behoorlijk populair is. Willem en Monique hadden ons er al eerder over verteld en het leek me erg leuk om te doen dus ik ging graag een keertje mee.

Zondagochtend werd ik rond half 10 opgehaald en met de auto reden we naar een gebied dat Svinö heet. We hadden het al eens zien liggen toen we over de brug naar Öland reden. Het startpunt lag op een parkeerplaats aan de rand van het gebied en daar aangekomen werd ik snel op de hoogte gebracht van alle 'ins & outs' omtrend oriënteren.

Bij örienteren draait het er om dat je met behulp van een kaart en een duimkompas(en de stand van de zon en de maan en de windrichting en de kant van de bomen die begroeid is met mos en met...) zo snel mogelijk een bepaald aantal 'checkpoints' vind. Bij de start krijg je een elektronische 'sleutel' die je in de checkpoints moet steken als je ze gevonden hebt. Vol zelfvertrouwen koos ik natuurlijk voor de lange route (in theorie 6,1 km, in mijn geval waarschijnlijk eerder 10 km).

Zodra je de sleutel die je meekrijgt geactiveerd hebt is het zaak om zo snel mogelijk het eerste checkpoint te vinden. Rennen dus! De omgeving van het eerste checkpoint had ik al snel gevonden maar ik had natuurlijk geen flauw idee van hoe zoiets er uit zag. Gelukkig kwamen snel achter mij een paar meer ervaren oriënteurs (of zijn het oriëntators?) zodat ik een beetje kon spieken. Het tweede checkpoint had ik al een stuk sneller gevonden en ik merkte dat ik het eigenlijk hardstikke leuk vond! Checkpoint nummer drie was weer wat lastiger te vinden want ze zaten soms behoorlijk goed verstopt!

Het feit dat je telkens een nieuw doel hebt waar je zo snel mogelijk probeert te komen geeft elke keer weer nieuwe energie. En ook het vinden van zo'n checkpoint geeft echt een kick! Ik vond het dus erg leuk om te doen en was in totaal ook nog eens meer dan een uur aan het rennen, ik denk dat de nieuwe ideale manier van afvallen gevonden is! Zumba move over!

Snaveltjes slutna ögon och

Dönäld

PES tussenstand:

Donald: 6 ( 19 )
Sebas : 14 ( 25 )

  • 03 November 2009 - 09:47

    Elle:

    Heeee doontje!
    Gelukkig dat Sebassie weer terug in het land is, heb je weer iemand om lekker tegenaan te kruipen!
    Hier gaat alles op rolletjes, studie is rustig aan en het hockeyen gaat als een speer aangezien we toch de een-na-laatste plaats hebben zien te bemachtigen!
    tot volgende week xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Kalmar

Met een reden naar Zweden

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2019

Kalmar, 10 jaar later

24 December 2009

Driving home for Christmas

16 December 2009

Los Amigos!

02 December 2009

Het grote aftellen is begonnen

24 November 2009

The week after.....
Donald & Sebas

Actief sinds 25 Aug. 2009
Verslag gelezen: 82
Totaal aantal bezoekers 20664

Voorgaande reizen:

05 September 2009 - 24 December 2009

Met een reden naar Zweden

Landen bezocht: